Otázky: Daniela a Linda Dostálkovy, Marek Pokorný
Překlad: Kateřina Danielová
Christelle Kahla odpovídá na otázky související s dobrým životem, wellbeingem a konflikty, které toto téma v současnosti způsobuje.
Umělkyně se účastní výstavy Optimalizované bajky o dobrém životě (22/9/2022–1/1/2023) v PLATO.
Utíkám do fikce.
Život už tak sestává ze sledu malých každodenních bajek, v nichž ztělesňujeme jednotlivé postavy. Jsem protagonistkou svých vlastních bajek.
To, čemu říkáte „nezdravé“ rituály, mi pomáhá dosáhnout pocitu well-being a štěstí. Miluju cukr, tučná jídla, víno a televizní reality show.
Moje osobní nedosažitelná představa o dobrém životě by byla vivre d’amour et d’eau fraîche (žít jen z lásky a z čisté vody), jak se říká ve francouzštině. Znamená to bezstarostnou existenci bez jakýchkoliv problémů či povinností a žít pouze pro lásku.
Pokud má člověk štěstí a je dost silný, může si ho vybrat sám.
Ano, je to jen otázka silné vůle. Tu já ale bohužel nemám.
Už od narození na tom pracuji, ale pořád se mi nedaří. A jak jste na tom vy?
Ano. Nejsem žádná romantická umělkyně, která celý svůj život zasvětí a obětuje umělecké tvorbě.
Zatím jsem se nervově nezhroutila, ani jsem neprošla žádnou existenciální krizí – pokud otázka mířila právě sem.
To je ošemetná otázka, pokud vezmeme v úvahu ekologický dopad uměleckého světa; já osobně jsem ale v souladu s tím, co na této planetě dělám, jak uvažuji a jak žiju – jako člověk i jako umělkyně.
Nechci nic předpovídat a nedokážu si ani představit, jaké aktivity v oblasti wellbeingu by se mohly v budoucnosti objevit. Už teď mám pocit, že žiju v nějakém sci-fi filmu.
Pro švýcarskou umělkyni Christelle Kahla (* 1994) jsou symptomatické surově zvolené techniky malířské práce. Patří k nim jak materiál, tedy neošetřená bavlna nebo plátna, která umělkyně napíná na zdi tak, že jejich hrany jsou narušené a tvar pak následně evokuje zvířecí kůže, ale také bezprostřední gestická technika spreje znemožňující vracet se zpět a retušovat. Intenzita pohybů, které činí obrazy této umělkyně dekorativně bohatými, působí na diváka tak, jako by rámovaly naše vlastní reflexe. Nejde o jejich odraz, ale jakési vsáknutí do povrchů asymetricky adjustovaných pláten. Umělkyně studovala na Art Institute of the College of Art and Design v Basileji a École cantonale d’art v Lausanne.