Otázky: Daniela a Linda Dostálkovy, Marek Pokorný
Překlad: Kateřina Danielová
Oskar Dawicki odpovídá na otázky související s dobrým životem, wellbeingem a konflikty, které toto téma v současnosti způsobuje.
Umělec se účastní výstavy Optimalizované bajky o dobrém životě (22/9/2022–1/1/2023) v PLATO.
Jedenapadesát let jsem neměl dovolenou. To znamená, že jsem v práci pořád nebo (a v tom není žádný rozdíl) nepracuju vůbec, a navíc jsem ani nikdy nepracoval, i když jsem se narodil v době, kdy byla práce povinná. Nuda je naopak moc zajímavá a nemusí mít vždy mnoho společného s tzv. volným časem. Člověk se může nudit při práci, při bungee jumpingu i při sexu. Říká se, že moderní děti se už neumějí nudit. Pokud je to pravda, tak je teď lituju ještě víc.
Mohla by to být třeba Bajka o černém čtverci podvedeném plechovkou Campbell na pozadí velké prosklené výlohy.
Vybudoval jsem si závislost skoro na všem, na čem to jde, kromě moci, tj. kromě potřeby ovládat druhé.
„Dobrý život“ je v podstatě oxymóron a jako takový ho můžeme považovat třeba za sadomasochistické dobrodružství. Ale nikde v něm nevidím prostor pro optimismus. Člověk může mít úžasný smysl pro humor, dosáhnout ataraxie nebo může mít i radostnou povahu. Ale optimismus? K tomu musíte trpět silným nedostatkem informací.
To taky nevím.
Kdo má rád věci pod kontrolou, ten má pod kontrolou i screen time.
Ne.
Na tu otázku jsem myslím už odpověděl v prvním odstavci, ale dobře, zkusme to ještě jednou. Nic takového jako „volný čas“ neexistuje. Případně možná po smrti? I když někteří lidé tvrdí, že ani potom ne.
Neustále.
Ne. Měřítko, v jakém působím, s koncem světa bohužel nijak nesouvisí. A kromě toho žiju opravdu hodně ekologicky. Nikdy jsem sám pro sebe neměl víc než jednu místnost. Nemám děti ani auto. Jím velice skromně. Mnoho let chodím ve stejném oblečení… atd. atd.
Pro dobrý pocit se jednou lidi pozabíjejí. Pečlivě.
Oskar Dawicki (* 1971) je polský umělec a performer, jehož práce provází lehce ironická, groteskně absurdní aura, silně prostoupená vlastními existenciálními dilematy. Sebereflexe postavení současného umělce je pevně provázána reflexí osobní identity, respektive její konvenčnosti, neukotvenosti, slabosti a pomíjivosti. Zavedené normy morálního, duchovního a společenského řádu jsou jím zpochybňovány a podrobovány zkoušce. V roce 2010 se stal hlavním hrdinou částečně fiktivní knihy W połowie puste (Z půlky prázdné), podle níž byl o několik let později natočen celovečerní film Performer, v němž umělec ztvárnil sama sebe. Oskar Dawicki studoval na katedře výtvarné výchovy Univerzity Mikuláše Koperníka v Toruni.